top of page

June 15, 2025 - God's Purpose and Pharaoh's Purpose (Exodus 5:1-14)

Updated: Jul 6




6.22.2025 


주일 대예배


이스라엘의 무지와 모세의 시험


최명신 목사님



본문


이스라엘 자손의 기록원들이 가서 바로에게 호소하여 이르되 왕은 어찌하여 당신의 종들에게 이같이 하시나이까 16 당신의 종들에게 짚을 주지 아니하고 그들이 우리에게 벽돌을 만들라 하나이다 당신의 종들이 매를 맞사오니 이는 당신의 백성의 죄니이다 17 바로가 이르되 너희가 게으르다 게으르다 그러므로 너희가 이르기를 우리가 가서 여호와께 제사를 드리자 하는도다 18 이제 가서 일하라 짚은 너희에게 주지 않을지라도 벽돌은 너희가 수량대로 바칠지니라 19 기록하는 일을 맡은 이스라엘 자손들이 너희가 매일 만드는 벽돌을 조금도 감하지 못하리라 함을 듣고 화가 몸에 미친 줄 알고 20 그들이 바로를 떠나 나올 때에 모세와 아론이 길에 서 있는 것을 보고 21 그들에게 이르되 너희가 우리를 바로의 눈과 그의 신하의 눈에 미운 것이 되게 하고 그들의 손에 칼을 주어 우리를 죽이게 하는도다 여호와는 너희를 살피시고 판단하시기를 원하노라 22 모세가 여호와께 돌아와서 아뢰되 주여 어찌하여 이 백성이 학대를 당하게 하셨나이까 어찌하여 나를 보내셨나이까 23 내가 바로에게 들어가서 주의 이름으로 말한 후로부터 그가 이 백성을 더 학대하며 주께서도 주의 백성을 구원하지 아니하시나이다” (출 5:15-23)



서론


제가 옛날에 들었던 이야기가 생각났다. 옛날에 거울이 아주 귀한 시절에 한 시골 농사꾼이 시장에 가서 거울 하나를 샀다고 한다. 그 거울이 하도 신기해서 몰래 감춰놓고 몰래 꺼내보고 거기다 대고 이야기도 하고 했다고 한다. 그의 부인이 보니 남편이 뭔가를 장 안에서 꺼내더니 보면서 히죽히죽 웃고 하니 너무 수상한 것이다. 그래서 남편이 하도 수상해서 보다가 숨겨놓은 거울을 찾았다. 그 거울을 보니 그 안에 왠 젊은 여자가 자기를 쳐다보는 것이다. 깜짝 놀란 부인이 자기 시어머니에게 가서 울며 이야기 했다. 어머니, 남편이 저 몰래 예쁜 여자를 숨겨놓고 날마다 이야기 하는것을 봤습니다. 그 이야기를 들은 시어머니가 그럼 나도 한번 보자 하며 거울을 보게 되었다. 거기에 왠 할머니 하나가 자기를 보고 있는것이다. 이런 바보 같은 놈, 뭐 하려고 할머니를 숨겨놓고 있나 생각했다고 한다. 이게 무슨 이야기인가. 무식하면 이런 모습으로 살수밖에 없다 이 말이다. 귀한 거울이 있어도 제 기능을 제대로 활용하지 못하고 누리지 못하는것이다. 오히려 그 거울 때문에 분란이 생기게 된것이다. 우리에게 주신 하나님의 놀라운 축복이 굉장히 많이 있다. 영적으로 누리지 못하게 되면 아무 소용이 없게 되고 오히려 그것 때문에도 문제가 생기게 된다. 



1. 이스라엘의 영적무지 Israel's Spiritual Ignorance


(1) 각인된 체질 Imprinted nature

출 Exodus 5:15-16, 창 Genesis 1:2-3


오늘 이스라엘 백성들을 보겠다. 15절, “이스라엘 자손의 패장들이 가서 바로에게 호소하여 가로되 왕은 어찌하여 종들에게 이같이 하시나이까” 여기 “이스라엘 자손의 기록원들” 이라고 되어있다. 이것은 애굽에서 이스라엘 백성들을 지배할때 60만이나 되는 사람을 통치 하기 위해 그 중에 똑똑하고 쓸만한 사람을 골라 감독으로 쓰임받은 사람들을 말한다. 애굽에서 손을 대지 않아도 자체적으로 돌아갈수 있게, 컨트롤 하는 제도를 만든것이다. 이스라엘 백성들이 문제를 일으키면 기록원들만 잡아서 혼내면 되는것이다. 그런데 14절 말씀 보게 되면 애굽에서 이스라엘 기록원들을 매우 때렸다고 기록되어있다. 짚을 주지 않고 벽돌을 만들어 내라고 하는데 제대로 만들어오지 않으니 그 감독들을 잡은것이다. 이러한 상황속에서 감독들은 너무나도 억울한것이다, 짚도 주지 않고 만들어 내라 하니 짚을 찾아 다니는데 시간을 다 쓰고 일을 제대로 해낼수가 없게 되어 바로 왕 앞에 가서 호소하는 모습이다. 이 사람들이 얼마나 힘들었는지를 15절 말씀에서 나타내고있다. 이스라엘 자손이, 감독원들이 바로에게 호소하여 이르되. 호소 한다는 말이 그냥 가서 이야기 한다는 말이 아니라 울부짖고 애원 한다는 말이다. 어찌하여 이렇습니까 하는것이다. 그러면서 16절 말씀에, “당신의 종들에게 짚을 주지 아니하고 그들이 우리에게 벽돌을 만들라 하나이다 당신의 종들이 매를 맞사오니 이는 당신의 백성의 죄니이다” 짚도 주지 않고 만들라고 하는것은 너무나 억울합니다, 울면서 호소 하는것이다. 16절에 “당신의 종들에게” 굉장히 중요한 부분이다. 또 마지막 부분에는 “당신의 백성의 죄니이다” 라고 한다. 이스라엘 백성들이 애굽에 가서 산지 400년 된것이다. 그동안 그들에게 각인된 것이 그들은 애굽의 종이며 백성이다 라는 생각이다. 다시 말해 이들이 이미 400년 동안 있으면서 노예근성에 붙잡혀 있고 노예체질로 바뀐것이다. 노예근성 이라는 것은 주체적으로 살지 않고 환경과 배경에 운명이라 맡기고 사는것이다. 현재 불신자들이 흑암과 사단에 붙잡혀 살아가는 모습을 그대로 이야기 하는것이다. 많은 사람들이 흑암에 잡혀 마귀 종노릇 하며 사는것이 당연한것 처럼 살아가는것이다. 이들은 문제가 생겼다 하면 하나님께 기도 해야 마땅한 것이다. 그런데 체질상 하나님께 기도가 되지 않고 바로에게 찾아가는것이다. 하나님은 이 사실을 잘 알고 계신것을 볼수 있다. 5:1에 하나님께서 모세를 통해 “내 백성을 보내라” 하고 바로 앞에 말하게 하신다. 백성들은, 우리는 바로의 종 입니다, 백성입니다 할때 하나님은 아니다, 너희는 내 백성이다 하시며 말씀을 통해 새로운 인식을 심으시는것을 알수있다. 창 1:2-3, “땅이 혼돈하고 공허하며 흑암이 깊음 위에 있고 하나님의 영은 수면 위에 운행하시니라 3 하나님이 이르시되 빛이 있으라 하시니 빛이 있었고” 참 중요한 말씀이다. 이 땅에서 내 환경과 배경이 혼돈하고 흑암에 있다 해도 하나님의 말씀이 있으면 산다 이 말이다.


(2) 바로의 거절 이유

출 Exodus 5:17-18, 신 Deuteronomy 5:15, 사 Isaiah 40:31


출애굽은 내 백성을 보내라, 하는데서 시작한다. 17절, “바로가 이르되 너희가 게으르다 게으르다 그러므로 너희가 이르기를 우리가 가서 여호와께 제사를 드리자 하는도다”. 바로가 백성들을 보고 게으르다 게으르다 하는것은 굉장히 화난 것을 볼수있다. 그 이유가 뭔가. 여호와께 제사를 드리려 하고 있지않냐 이 말이다. 그러면서 18절에, “이제 가서 일하라 짚은 너희에게 주지 않을지라도 벽돌은 너희가 수량대로 바칠지니라”. 괜히 제사 핑계를 대고 일을 하지 않으려고 하는것 아니냐, 쓸데없는 소리 말고 일을 하러 가라 이 말이다. 이것은 바로가 제사 드리러 가는것을 놀러가는것 마냥 생각하고 있음을 알수있다. 세상 사람들은 예수 믿는 사람들이 교회 가는 것을 보고 놀러가는것쯤 생각 하는것이다. 그래서 바로는 가지 마라 라고 하는것이다. 그런데 사실 흑암은 우리가 예배 할때 어떤 일과 축복이 있는지 알기 때문에 그것을 막는것이다. 신명기 5:15에 안식일을 지켜야 하는 이유가 나온다, “너는 기억하라 네가 애굽 땅에서 종이 되었더니 네 하나님 여호와가 강한 손과 편 팔로 거기서 너를 인도하여 내었나니 그러므로 네 하나님 여호와가 네게 명령하여 안식일을 지키라 하느니라.” 안식일을 지켜야 되는 이유가 바로 피제사 통해 새생명 얻는 날이기 때문이라는 말이다. 다시 말해 예배라는 것은 그리스도를 만나는 시간과 장소 라는 말이다. 그리스도를 만나는 날은 반대로 흑암이 무너지는 날 이라는 것이다. 그러니까 세상과 흑암이 반대 할 수 밖에 없는것이다. 바쁘게 만들고 핍박하면서 일 하게 하는것이다. 예배 드리면 더 큰 축복이 사 40:31에 나온다, “오직 여호와를 앙망하는 자는 새 힘을 얻으리니 독수리가 날개치며 올라감 같을 것이요 달음박질하여도 곤비하지 아니하겠고 걸어가도 피곤하지 아니하리로다”. 하나님께 영광 돌리는 순간에 우리가 새 힘을 얻는 것이다. 말씀과 기도 통해 성령충만 받고 능력을 받게 되는것이다. 세상사람들은 도저히 이것을 이해 할수가 없는것이다. 그리스도를 만나는 시간이자 성령충만을 받는 시간이 바로 예배 시간 인것이다. 그리스도를 말씀 통해 만나는 순간에 흑암이 무너지고 질병이 떠나간다. 



2. 모세의 시험 Moses' Test


(1) 모세의 위기 Moses' crisis

출 Exodus 5:19-21, 삿 Judges 21:25, 딤후 2 Timothy 4:10, 수 Joshua 24:15


그런데 19절 말씀 보면, 모세에게 위기가 생긴다, “기록하는 일을 맡은 이스라엘 자손들이 너희가 매일 만드는 벽돌을 조금도 감하지 못하리라 함을 듣고 화가 몸에 미친 줄 알고”. 바로의 목적은 어떻게 해서든 제사를 드리지 못하게 하는것이다. 그가 화난 모습을 이스라엘 백성들이 보고 불순종 했다가는 큰 화가 닥치겠구나 생각 하는것이다. 20절, “그들이 바로를 떠나 나올 때에 모세와 아론이 길에 서 있는 것을 보고”. 그들이 죽음을 면치 못하겠다 느끼는데 모세와 아론이 나오는것이아. 신학자들이 이야기 하기를 모세와 아론이 거기서 기다리고 있었을것이다 한다. 모세와 아론이 그들을 기다리고 있다는 것은 가서 이미 어떻게 자기들을 필요로 하지 않을까 기다리고 있었다는 것이다. 아론과 모세는 얼른 가서 바로 앞에서 지팡이 기적을 보여주고 하나님 살아계심을 보여주고 싶은 마음으로 가득 차 있다는 말이다. 그래서 언제 부를까 기다리고 있는데 전혀 예상과는 반대의 상황이 기다리고 있는것이다. 21절에, “그들에게 이르되 너희가 우리를 바로의 눈과 그의 신하의 눈에 미운 것이 되게 하고 그들의 손에 칼을 주어 우리를 죽이게 하는도다 여호와는 너희를 살피시고 판단하시기를 원하노라”. 손에 칼을 주어 우리를 죽이게 한다는 말은 더 큰 위험으로 우리를 몰아간다 하는 말이다. 이 소리를 들을때 모세가 얼마나 당황 했겠나. “여호와는 너희를 살피시고 판단하시기를 원하노라” 라고 하며 하나님의 이름을 들먹인 것이다. 이 말은 즉 너희들이 우리를 속였지? 하나님 이름 사용해서 우리를 속였구나 하는것이다. 모세가 항상 두려워 했던 것은 백성들이 그의 말을 듣지 믿지않고 대적하는 것 이었다. 이것을보고 모세의 첫번째 신앙의 위기 라고 한다. 우리가 하나님의 일 열심히 하겠다고 할때 오히려 어려운 위기를 당할때가 있다. 삿 21:25, “그 때에 이스라엘에 왕이 없으므로 사람이 각기 자기의 소견에 옳은 대로 행하였더라” 하나님의 일을 계속 할 것이냐 그만 둘 것이냐, 신앙생활 계속 할 것이냐 아니냐 이 기로에 놓일때도 있다. 그러면 그 결정은 자기 소견대로 하게 되는것이다. 보통 두가지 중 하나로 나누인다. 우리가 잘 아는 딤후 4:10 말씀 보면, “데마는 이 세상을 사랑하여 나를 버리고 데살로니가로 갔고”. 빌 1:24에 데마는 바울의 동역자라고 나와있다. 동역자였던 데마가 사도바울이 감옥에 갇힌 모습을 보고 이러면 안되겠구나 하고 데살로니가로 떠난것이다. 학자들 사이에 이것을 가지고 여러 논란이 있다. 데마가 세상을 사랑하여 갔다는 말은 하나님을 떠나 지옥으로 갔다는 이야기다 주장 하는 자들이있다. 알마니아 주장은 이렇게 이야기 한다, 아무리 동역자라해도 세상을 사랑해서 떠난것은 믿음을 떠났다는 주장이다. 그런데 예정론을 이야기 하는 칼빈주의자들은 다르게 말한다. 바울의 동역자 였다는 의미는 이미 천국에 그의 이름이 기록 되어있다는 것이다 라는 주장이다. 바울이 감옥소에서 순교 당할 위기에 처하니 데마는 순교의 두려움에 빠져 빠져나갈 생각을 한 것이다 해석하고 있다. 그러나 사도바울은 그것을 보고 세상을 사랑해서 네가 죽음을 두려워하여 떠났다고 나와있다. 어떤것이 맞는지는 천국에 가봐야 알것이다. 이런 위기는 많은 사람들에게 반드시 찾아온다. 여호수아서 24:15에 여호수아가 선택한것이 나온다, “너희가 섬길 자를 오늘 택하라 오직 나와 내 집은 여호와를 섬기겠노라 하니” 어떤 일이 생긴다 해도 나는 여호와를 섬기겠다 한 것이다. 중요한것은 주님께서 우리를 부르는 그 날 까지 주신 사명을 감당하는 것을 기뻐 하신다는 사실이다. 


(2) 사탄의 전략 Satan's strategy

출 Exodus 5:22-23, 출 Exodus 4:23


그러면 모세는 무엇을 선택했나. 22절에 나온다. “모세가 여호와께 돌아와서 아뢰되 주여 어찌하여 이 백성이 학대를 당하게 하셨나이까 어찌하여 나를 보내셨나이까” 이 위기 가운데 모세는 하나님 앞에 돌아와 답을 찾기를 간구한것이다. 어찌하여, 어찌하여 – 하면서 갈등하면서 하나님 앞에 간것이다. 왜 백성들을 학대받게 하십니까, 왜 나를 보내셨습니까 하는것이다. 모세가 이 모든것 속에도 하나님을 찾았다는 사실에서 우리가 답을 얻어야겠다. 그런데 그 전에 모세가 시험들은 이유를 먼저 보아야겠다. 출4:23에 하나님꼐서 이미 모세에게 답을 주셨다, 그것을 모세가 잊은것이다. 바로에게 말하라 하시며 출 4:23에 말씀을 주신다, “내가 네게 이르기를 내 아들을 보내 주어 나를 섬기게 하라 하여도 네가 보내 주기를 거절하니 내가 네 아들 네 장자를 죽이리라 하셨다 하라 하시니라” 하나님께서 이미 모세에게 바로가 언제까지 거절할 것 이라는 말씀도 주신것이다. 바로의 장자가 죽을때까지 거절할 것이다 라며 말씀을 주셨다. 이걸 보게 되면 우리가 말씀을 포럼하고 묵상하는것이 얼마나 귀한것인지 모른다. 모세가 하나님께서 주신 말씀을 놓치고 어찌하여 어찌하여 하는것이다. 말씀을 기억하고 묵상속에 있었다면 그 말씀의 성취를 체험하고 미리 확인하는 시간이 되었을것이다. 말씀 포럼 통해 말씀을 체험 하는 시간이 되는가, 아니면 그냥 지나가는 말씀이 되느냐 결정된다. 말씀을 제대로 체험 하는 여러분 되시기를 바란다. 



3. 중요한 체험 Important experiences


(1) 이스라엘에 빛 Light in Israel

출 Exodus 3:18


말씀 보면 이스라엘에 빛이 임한다. 출 3:18, “그들이 네 말을 들으리니 너는 그들의 장로들과 함께 애굽 왕에게 이르기를 히브리 사람의 하나님 여호와께서 우리에게 임하셨은즉 우리가 우리 하나님 여호와께 제사를 드리려 하오니 사흘길쯤 광야로 가도록 허락하소서 하라.” 흑암에 잡혔던 이스라엘 백성들에게 말씀의 빛이 임했다. 사단, 재앙속에 잡혀있던 이스라엘 백성들을 건져내는 시작이 된것을 볼수있다. 


(2) 애굽에 비친 빛 Light shone in Egypt

출 Exodus 5:1


두번째는 애굽에 비추는 빛이다. 출애굽기 5:1 말씀이다, “그 후에 모세와 아론이 가서 바로에게 이르되 이스라엘 하나님 여호와의 말씀에 내 백성을 보내라 그들이 광야에서 내 앞에 절기를 지킬 것이니라 하셨나이다”. 출 5:1 의 말씀 하실때부터 애굽에 하나님의 능력의 빛이 임하기 시작했다. 열가지 재앙의 말씀이 임하면서 심판 하는것을 볼수있다. 말씀의 능력 통해 애굽의 모든 우상이 무너지는것을 볼수있다. 


(3) 하나님의 빛 God's light

출 Exodus 23:14


하나님께서 애굽에 비추시는 말씀의 빛 통해 흑암의 세력을 완전히 정복 하시는 내용이 담겨 있는것이 바로 이것이다. 출 23:14, 하나님의 빛이 임하는 시간이다, “너는 매년 세 번 내게 절기를 지킬지니라” 

성막을 통해 짓고 여기서 세절기를 지키라 이 말씀이다. 성막을 통해 예배를 통해 이 축복 누리라 하는것이다. 예배,절기 통해 그리스도 만나고 치유 되고 흑암이 무너지는것이다. 예배 통해 이 응답 받으시기를 바란다. 



결론 Conclusion

창 Genesis 15:14


말씀 맺겠다, 창15:14,  “그들이 섬기는 나라를 내가 징벌할지며 그 후에 네 자손이 큰 재물을 이끌고 나오리라”. 왜 이 말씀 드리나. 지금 보아온 모든 사건이 이 창세기 15:14에서부터 시작된것이다. 이 말씀을 선포 하시고 그 이후로 하나하나 현장에서 성취 되어 간 것이다. 말씀에는 모든 답이 다 있는것이다. 모든 능력 거기서 다 나오는것이다. 해결하는 키가 바로 말씀속에 있다 이 말이다. 사실적으로 체험하는 여러분 되시기를 주의 이름으로 축원한다.


God's Purpose and Pharaoh's Purpose (Exodus 5:1-14)


Rev. Myung-Sin Choi


1 Afterward Moses and Aaron went in and told Pharaoh, “Thus says the Lord God of Israel: ‘Let My people go, that they may hold a feast to Me in the wilderness.’ ” 2 And Pharaoh said, “Who is the Lord, that I should obey His voice to let Israel go? I do not know the Lord, nor will I let Israel go.” 3 So they said, “The God of the Hebrews has met with us. Please, let us go three days’ journey into the desert and sacrifice to the Lord our God, lest He fall upon us with pestilence or with the sword.” 4 Then the king of Egypt said to them, “Moses and Aaron, why do you take the people from their work? Get back to your labor.” 5 And Pharaoh said, “Look, the people of the land are many now, and you make them rest from their labor!” 6 So the same day Pharaoh commanded the taskmasters of the people and their officers, saying, 7 “You shall no longer give the people straw to make brick as before. Let them go and gather straw for themselves. 8 And you shall lay on them the quota of bricks which they made before. You shall not reduce it. For they are idle; therefore they cry out, saying, ‘Let us go and sacrifice to our God.’ 9 Let more work be laid on the men, that they may labor in it, and let them not regard false words.” 10 And the taskmasters of the people and their officers went out and spoke to the people, saying, “Thus says Pharaoh: ‘I will not give you straw. 11 Go, get yourselves straw where you can find it; yet none of your work will be reduced.’ ” 12 So the people were scattered abroad throughout all the land of Egypt to gather stubble instead of straw. 13 And the taskmasters forced them to hurry, saying, “Fulfill your work, your daily quota, as when there was straw.” 14 Also the officers of the children of Israel, whom Pharaoh’s taskmasters had set over them, were beaten and were asked, “Why have you not fulfilled your task in making brick both yesterday and today, as before?” 


Introduction

In France, Napoleon after his defeat, one of the reporters asked Napoleon a question. When is the happiest moment in your life? Napoleon thought about it for a while and responded, “It was a Sunday and there was a fierce battle going on but that morning, I went to church and I gave thanks to God, and worshiped God in tears.” Napoleon said that it was considered one of the most peaceful times even though it was in the midst of a battle. Napoleon said that he stopped attending church and ignored God but now lives as an exile. Since he was in exile, he was in the midst of many thoughts. During worship in battle, he faced great happiness but God blessed him greatly to allow him to become a great warrior. The moment you experience happiness in worship, that is the most successful life. God used Napoleon to become a great emperor. But Napoleon lost hold of worship and God took away everything in his life. It is God who gives you the lowest and highest things in your life. The point of all of this is that worship needs to be the most happy part in your life. May you receive a lot of grace in your life. 


1. God’s Purpose

(1) God's Proclamation

Verse 1 - After this verse, like I said last week, Moses and Aaron spoke exactly what was relayed to them by God and God performed great miracles. Aaron took hold of the staff and the staff turned into a serpent. Great miracles arose. It is not in the hands of man but great works arise when you hold onto the word of God. They were experiencing that God was alive. Moses was no longer a coward but he was able to stand boldly before the Israelites and God. 

Moses said something astounding before Pharaoh in verse 3 - Moses was proclaiming God before pharaoh. Moses held firmly onto the Lord God and was proclaiming the Lord God before Pharaoh. I spoke to you about who God is in the previous messages, God said that He is Who He Is. God the one who self-exists. He is creation Himself. He is existence Himself. He is the Creator and the ultimate judge. God is the one who made time and space, and created the entire universe. The one who created everything, He has the right to judge all things. He is the Jehovah God. He is always alive and present, and lives forever. He is always “I am Who I am.” This tremendous Lord God, Moses was proclaiming to Pharaoh. With this Lord God’s name, Moses was demanding for Pharaoh to let God’s people go. For 400 years, Israelites were enslaved to Egypt but Moses came before Pharaoh to tell him that the Israelites were not the people of Pharaoh but they are the people of God. They are not the slaves of Pharaoh but they are the people of God. 

Verse 1 - To hold a feast in the wilderness means that the Israelites will no longer serve Pharaoh or the idols of Egypt but they will now worship God, the Lord Almighty. Moses was proclaiming that the Israelites will now worship God. We can see Moses boldly proclaiming all of this to Pharaoh. 

John 10:29 My Father, who has given them to Me, is greater than all; and no one is able to snatch them out of My Father’s hand.” - If you are the child of the Father God, then no one can take you out of God’s hand. Are you a child of God? Then all problems are solved. There is no problem. If you are a child of God, everything is within God’s hands. 


(2) The purpose of the exodus

Verse 3 - Moses and Aaron were telling Pharaoh the reason why they had to go into the wilderness. This was God’s command and that they had to follow God’s command. And, they had to give worship to God. Before the powerful Pharaoh, Moses and Aaron were proclaiming that they need to give worship to God. Before this, Moses was holding onto the covenant that God gave to him in the burning bush event. 

The covenant that God gave to Moses in the burning bush event was in Exodus 3:12 “So He said, ‘I will certainly be with you. And this shall be a sign to you that I have sent you: When you have brought the people out of Egypt, you shall serve God on this mountain.’ ” - God said that He will absolutely fulfill the event of the Exodus. Why did this event of Exodus had to occur? In order to serve God. This means that the purpose of the Exodus was worship. This is so important. The reason why God saved you was so that you can give worship to Him. The blood sacrifice is different between the blood sacrifice that the nonbelievers gave and the blood sacrifice that the people of God gave to God. The blood sacrifice of nonbelievers were giving to their gods were to gain more money, success, and prosperity. They would offer rich meat and pigs to their gods to gain more prosperity. What is more astounding is that if a famine came and they were not able to produce any crops, they would sacrifice humans and children to their gods to help them. But we most hold onto the worship and blood sacrifice that the people of God give to God. We give blood sacrifice to God. But our sacrifice to God represents the death of our sins. We sacrifice lamb and animals before God to receive forgiveness of our sins. When we look at the blood and sacrifice that the animals give on our behalf, we are able to see what our sins represent and what Jesus Christ did for us. To give sacrifice to God means to come out of darkness, to receive atonement of our sins, and to start anew. This is what pleases God. 

Verse 3 - If Moses and Aaron fail in worship then hardships will come to them. If they fail in worship, then whether it was the Egyptians or the Israelites, then they all suffer. The start of all problems is when you fail in worship. The Israelites abandoned God and started worshiping idols in the past. Since they failed in worship, God made them become enslaved to Babylon and Assyria. This was all because they failed in worship. Then, the most important is that we must restore worship no matter what. With our whole heart, mind, and soul we must give worship to God. This is so easy. If we just succeed in worship, then that is it. Hold onto this covenant. 

 

2. Pharaoh's Purpose

(1) Interference against worship

Verse 2 - Pharaoh who said this, he was the son of Thutmose III who wanted to kill Moses. This pharaoh before Moses was very intelligent and full of ego. He thought that he was a god before all people. But when Moses and Aaron spoke about God the Lord, Pharaoh asked who this God was. When Moses and Aaron responded, the Pharaoh said that this God was the God the slaves, the Israelites. This was Pharaoh looking down on God. Because the Israelites were enslaved, Pharaoh thought that the Israelites were considered weak, which therefore, the God of the Israelites was weak as well. Pharaoh was blocking worship in three ways. 

Verse 4-8 - The Israelites were working as slaves in Egypt and Moses and Aaron are taking them away from their work. Then, Pharaoh demanded for Moses and Aaron to go back to work too. Pharaoh was thinking that the Israelites were too idle and leisurely, so demanded more work to be put on the Israelites. Pharaoh thought that they didn’t want to work so they used worshiping God as an excuse to get out of work. So Pharaoh made them go more into work and made them work late at night. 

Verse 9 - Pharaoh was saying that the words of God were all lies. Pharaoh was saying that the God of Israelites were all lies and had no power. These were not the words of Pharaoh but this is all part of Satan’s strategy and the words of many church goers. 


(2) Satan's strategy

Verses 13-14 - Moses and Aaron were relaying the words of God but Pharaoh took the words of God and made the Israelites work harder in slavery instead. If you think about it, when you try to enter more and more in worship, more situations arise to prevent us from giving worship to God. When it is worship time, things always pop up. Problems always pop up to make you not enter into worship. This was the same strategy used on the Israelites. God wanted them to give worship but Pharaoh made them go deeper into labor work. But God saw all of this. 

Exodus 4:21 “And the Lord said to Moses, ‘When you go back to Egypt, see that you do all those wonders before Pharaoh which I have put in your hand. But I will harden his heart, so that he will not let the people go.” - God knew what Pharaoh was going to do and say. In order to see more glory, God allowed everything to happen for a reason. 

The main content of the Bible is Genesis 1:5 “God called the light Day, and the darkness He called Night. So the evening and the morning were the first day.” - Everything started from darkness and ended with light. It was dark and then light came. All the process of answers in the Bible started in these steps. This means that no matter what problems come to us, there is no need for us to worry as people of God. God knows all things and God is getting ready to be glorified. 


3. The Answers of 24, 25, and Eternity

(1) The reason for the answer

John 8:44 “You are of your father the devil, and the desires of your father you want to do. He was a murderer from the beginning, and does not stand in the truth, because there is no truth in him. When he speaks a lie, he speaks from his own resources, for he is a liar and the father of it.” - Before God allowed the event of the Exodus to arise, God made it where Egypt became a great and powerful nation. God raised up Egypt to become a nation of lies. It became a nation full of idols. It was a world without God. After God made it where Egypt became a powerful nation, through Moses and Aaron, God completely destroyed Egypt in just one moment. That one moment was the event of the Exodus, through the blood sacrifice. No matter what problems come to us, if we just hold onto the blood sacrifice, then it is all finished. If you succeed in worship, then it is all finished. 


(2) What is the answer?

John 1:12 “But as many as received Him, to them He gave the right to become children of God, to those who believe in His name.” - We may be in the midst of the 12 problems but the moment we accept Jesus Christ, then God will give us the authority and status as children of God. No matter what situations and incidents that we are in, we possess our identity as children of God. This means that there is nothing for you to worry about. Answers will absolutely come to us and God will absolutely be glorified through us. 


(3) Resolutions to be made

Ephesians 2:8, 10 “For by grace you have been saved through faith, and that not of yourselves; it is the gift of God 10 For we are His workmanship, created in Christ Jesus for good works, which God prepared beforehand that we should walk in them.” - We did not receive salvation by our own works. The graceful and merciful God gave us salvation as a gift. It was not because we are good people that God gave us salvation. This is not the reason at all. 

Then, what we must resolve is seen in  Ephesians 2:8, 10 - We are saved because it is all part of God’s grace. God has given everyone a talent. You must examine what is the talent that God has given to you. Other people are going out and evangelizing, and making so many disciples. But there is a talent that God has given to you, you must find that. Why did God give you that talent? God gave you that talent so that you can do the good works of God and give glory to Him. This journey that God has prepared for us, God is leading us. There is just one direction, that is the life saving movement. 


Conclusion

Absolutely hold onto Isaiah 43:21 “This people I have formed for Myself; They shall declare My praise.” - The reason why God created you in this world and why did God save you? Find that reason. God wants to be glorified through you. God wants you to give worship to Him. God wants you to give your entire heart and body to worship Him alone. If we do this then God will pave His path for you. May you enjoy these blessings in the name of Jesus Christ. 


Recent Posts

See All
July 6, 2025 - The Lord Was Not Known to Them (Exodus 6:1-8)

7.6.2025  주일 대예배 “여호와로는 알리지 않았다” 최명신 목사님 본문 여호와께서 모세에게 이르시되 이제 내가 바로에게 하는 일을 네가 보리라 강한 손으로 말미암아 바로가 그들을 보내리라 강한 손으로 말미암아 바로가 그들을 그의 땅에서 쫓...

 
 
 
June 29, 2025 - The Only One Disciple (Genesis 39:3)

6.29.2025  주일 대예배 “ 오직 한명의 제자 ” 최명신 목사님 본문 그의 주인이 여호와께서 그와 함께 하심을 보며 또 여호와께서 그의 범사에 형통하게 하심을 보았더라 창 Genesis 39:3 서론 여러분 기도 가운데 이번에 시카고 미주...

 
 
 

Comments


bottom of page